donderdag 22 juli 2010

Nooit BBB

Ik had in mijn hoofd al een tijdje gespeeld met de titel 'BBB' voor een dagverslag, wat niet zou staan voor 'buik, borsten, billen' maar wel voor Bea, Brigitte en Bert. Een etappe met ons 3 is er nooit van gekomen. Walter had eerst gezegd dat hij woensdagmorgen de trein terug naar Poittiers zou nemen, er de stad zou bezoeken en dan zou verdersporen naar Parijs en Antwerpen. Volgens mij is hij heimelijk verslaafd geraakt aan de camino en wilde hij de etappe niet missen want hij heeft de 26 km meegelopen tot in Montbazon!
De hele dag is de hemel grijs gebleven en dreigde het onweer. Buiten een paar druppels, zijn we droog aangekomen. Onderweg passeerden we Sainte-Cathérine, waar Jeanne d'Arc haar zwaard is gaan halen om de Fransen de overwinning te schenken. Dat kwam door een oude traditie. Al van in de Middeleeuwen offerden krijgsheren na de strijd (en de zege) hun zwaard aan het heiligdom en dus had Jeanne er een ruime keuze. Ze had eerst een nachtje geslapen in het pelgrimshuis van de camino dat nu het stadhuis van het dorp is.
Er had de dag voordien een grote happening rond Sint-Jacob plaatsgevonden en daarom zagen we overal door kleuterscholen beschilderde schelpen aan de omheiningen langs de weg hangen. Met kleurrijk geklingel naderden we de stad met nu 2(!) hotels, waarvan er slechts 1 vermeld stond in mijn gids. Voor 30 € ieder, hebben Bea en ik er geslapen, voortreffelijk gegeten en ontbeten.
Het afscheid van Walter en Brigitte was weer moeilijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten