vrijdag 11 juni 2010

Wereldreiziger

Om 9 u zat ik op de overzet van Santander naar Somo. Het regende nog niet, dus ik kon genieten van de skyline van de stad op het bovendek. Na een half uur varen stond ik aan de overkant en kon ik aan de korte etappe beginnen. Die was weer helemaal over asfalt. De laatste km viel de regen met bakken uit de lucht en ik was blij zo vroeg (en als eerste) in de albergue van Güemes aan te komen.
De ontvangst werd verzorgd door een Nederlandse die er een week als vrijwilligster werkt. De priester die de albergue runt, Ernesto, had ik onderweg in zijn bestelwagen zien rijden. Hij was naar een voordracht over Haïti, waar hij een project heeft. We hebben hem van de hele dag niet gezien. Er was eten en drinken in overvloed. Gelukkig, want het huis ligt erg mooi boven op een heuvel met een schitterend uitzicht, maar ver weg van alles. Het huis is van zijn grootouders en samen met een ploeg vrijwilligers uit het dorp heeft hij het aangepast om er iedereen te kunnen ontvangen, niet alleen pelgrims, ook veel groepen jongeren. Op de bovenste verdieping is er een indrukwekkende bibliotheek, waar hij alles verzameld heeft van het 'sabbath' jaar dat hij de wereld is rondgereisd door Europa, Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Ik herkende veel.
Voor het avondeten vertelt de priester normaal over de etappes en het huis. Nu hij er niet was, moest de Nederlandse het van hem overnemen. Jammer, want ze had de gave niet om enthousiast te praten en ze sprak haar talen (Frans, Duits en Engels) schabouwelijk slecht. De uitleg was een maat voor niks: een leukere weg voor de etappe die we die dag gedaan hadden, kwam te laat en om de volgende dag een niet bewegwijzerde alternatieve route te nemen, zag ik helemaal niet zitten.
Bij een goede maaltijd in een erg huiselijke sfeer heb ik toch wat gepraat met de tafelgenoten: 4 Fransen, een Zwitserse, een Pool en 2 Duitsers. Bij het ontbijt heb ik nog even kunnen praten met de groep Texanen die 's avonds erg laat waren aangekomen én met Ernesto. Hij is een erg innemend man en ik ben zeker dat hier niemand een probleem heeft gemaakt over de 'vrijwillige' bijdrage voor het verblijf én het eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten