dinsdag 15 juni 2010

Paraplu

Ik had in Bilbao voor 5 € een paraplu gekocht. Een grote zwarte met 16 baleinen. Anders had ik het in de stad wellicht vlugger opgegeven. Omdat ik Bilbao al bezocht had, kon ik vandaag 2 korte etappes in 1 doen, samen ongeveer 26,5 km. Vielen Dank, Karsten, für den Tip. (Hij leest mee, want hij staat bij de volgers). Het is zeker niet de mooiste wandeling van de Norte, maar ik kan hier wel van genieten. Je loopt door de 'Bronx', met vervallen huizen en verlaten industrieterreinen, altijd langs de rivier, bijna naast het treinspoor van gisteren. Aan de Sint-Jacobskerk van Bilbao heb ik een korte pauze genomen om het vervolg van de route te bestuderen. Die ging stijl de hoogte in, achter de kerk van la Begoña door, naar een park met een schitterend uitzicht over de stad en de omgeving. Daarna ging het weer bergaf tot in Lezama aan de herberg. Ik heb een aantal korte stukjes van de camino niet kunnen doen door het slechte weer. Het werd ten stelligste afgeraden om naar de hoge antennemasten te klimmen als er te veel regen viel, en wat verder was het bospad een omweg en veel te glibberig.
Als ik denk dat de hemelbewoners vrouwelijk zijn, moet ik er ook tegen kunnen dat als ze de boel daar schoon willen houden, ze kwisitig met water zijn. Dat prulpluutje was een zegen! Toen ik als eerste aankwam, was ik zo goed als droog gebleven. Op de hele etappe had ik geen enkele pelgrim in de tegenovergestelde richting gezien en het heeft dan ook even geduurd voor er een koppel met een dochtertje van 11 maanden binnenkwam (ze doen de route met de fiets) en later nog een Fransman. De hele nacht heeft het gegoten. Cantabrië is ondertussen al getroffen door overstromingen en ook hier is nu de alarmfase aangebroken.

4 opmerkingen:

  1. Wij zijn al bijna twee weken aan het stappen door het noodweer van Cantabrië en Asturië en eindelijk komt er weer een streepje zon nu we verder op de camino gaan naar Gallicië. Twee jaar geleden maakte we dit noodweer mee in de streek van Bilbao. Succes en buon Camino, Troet en Trees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Bert,
    we volgen het weer op de Spaanse televisie en hebben de beelden van de wateroverlast gezien.Hopelijk komt er spoedig een zonneke opduiken, we leven met je mee en wensen je veel moed !Groetjes Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bert,

    hier hebben we schitterend weer. Maar morgen is het afgelopen met het mediterane zonnetje.

    Weekend wordt koud en regen.

    Heb je met dit noodweer lange of korte broekspijpen??

    gr
    Zitt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Bert,
    Maak me zorgen na het zien van die nare beelden van 't noodweer in Frankrijk en Noord-Spanje, gelukkig dat je nog steeds verslag doet en ik op de hoogte blijf van 't "wel en wee" want anders.....Bedenk "na regen komt zonneschijn" en zéker in het zuiden. Sterkte, hou je taai
    groet Stijntje

    BeantwoordenVerwijderen