dinsdag 15 juni 2010

Engel = vrouwelijk

Mijn dag begon prozaïsch met wassen en voor de eerste keer kon ik dat zelf doen in een wasserij zoals bij ons. De doorzwete kleren roken weer allemaal fris en waren vooral .... droog!
Om vanuit Portugalete naar Bilbao te gaan kon ik 3 vormen van openbaar vervoer nemen: de trein, de metro of de bus. Ik koos voor het eerste, want het stationnetje lag op het einde van de straat, geen 5 minuten lopen. De rit duurde amper 20 minuten en ik stond in het grote station van Bilbao, vlakbij de oude stad.
Je kan heel goed zien dat het Baskenland een rijke regio is. Van de grauwe stad is niks overgebleven. Je zou de stad kunnen vergelijken met Barcelona: er is de oude Middeleeuwse stad met de smalle autovrije staartjes waar wat 'alternatieve' winkeltjes en liggen naast vele souvernirshops; er is de wijk langs de Calle San Francisco met de typische huizen van rond de eeuwwisseling zoals wij die in de 19 e eeuwse gordel hebben in Antwerpen en die qua multiculturaliteit wat wegheeft van Raval; en er zijn de grote boulevards, met pleinen vol bloemen, geflankeerd door weelderige winkels en palazzi.
Op een maandag is er niet veel open, dus buiten een bezoek aan een paar kerken en de kathedraal (een gotische parel van bescheiden afmetingen) bleef de wandeling beperkt tot een struinen langs het Guggenheim, over de brug van Calatrava en langs moderne architectuur. Je voelt de drive van de stad om het imago van industriestad van zich af te gooien. Ook langs de rivier staan moderne bedrijven tussen vervallen fabrieken uit vroegere tijden.
Ik zat ook al weken met een probleem van de camera in mijn gsm. Hij wilde de foto's niet meer overzetten naar het extern geheugen. Alle gsm-winkels maakten er zich vanaf met het excuus dat ik het apparaat daar niet gekocht had en dat ze geen technische dienst waren. Ze wilden er zelfs nog niet naar kijken. Ergens onderweg zag ik een internet shop waar ook opleidingen gegeven werden en ik pobeerde het daar eens. Die vrouw heeft echt alles gedaan om me te helpen! Ze heeft er haar eigen geheugenkaart voor uit haar gsm genomen en het bleek dus aan de kaart zelf te liggen, want plots lukte het wel. Er is niks verloren gegaan en hopelijk kunnen jullie op een dag meegenieten van wat ik hier allemaal zie...
De hele dag door heeft het ook met tussenpauzes geregend of zelfs gegoten. In Asturias is het alarmpeil al overschreden en hier gaat dat niet lang meer duren.

1 opmerking:

  1. Hopelijk lukt het met de gsm, want het Guggenheim museum van Bilbao staat toch wel ergens bovenaan in de top 10 van mijn aller favoriete meesterwerken van architectuur ter wereld! En die internet problemen, daar kunnen we van meespreken: een volle maand heeft het geduurd voor we daar een draadloos netwerk konden installeren dat werkte. We hebben er zelfs een laptop moeten kopen om te zien waar het probleem lag, om maar van de wachttijden te zwijgen in de winkel...
    Hopelijk heb je vanaf nu beter weer: het gaat naar de zomer toe!

    BeantwoordenVerwijderen