zondag 13 juni 2010

Wanhoop

Toen ik het raam opende, zag de lucht er donkergrijs en dreigend uit. Al bij de poort beneden aan het klooster vielen de eerste druppels en het zou voor de rest van de dag haast niet meer ophouden met regenen. Daarom heb ik ook niet helemaal de camino gevolgd: er was niemand op straat om eventueel de weg te vragen en in de regen kon ik amper op mijn routebeschrijving lezen waar ik naartoe moest. Langs de saaie 'nacional' 6?? was er niks te beleven dan een lekker ontbijt in een hotelletje bij Hazas, waar ik volgens het boekje had moeten eindigen met de vorige etappe (wat een geluk dat ik dat niet gedaan heb en bij de nonnekes ben gebleven). De hele weg door het binnenland heb ik overgeslagen. Ik wilde zo snel en makkelijk mogelijk naar de volgende bestemming!
Bij Islares loopt de camino een stukje over de weg en zo miste ik het strand niet waar zelfs in dat hondenweer surfers op zee waren. Toen kon ik ook even de camino volgen en dat was net een prachtig stuk dat vlak naast de zee, hoog over de klippen loopt. De stenen waren erg glad en gevaarlijk. De 2 volgende dorpen heb ik ook overgeslagen zodat ik even na 12 als een verzopen kat aan de albergue van Castro Urdales aankwam. Die ligt aan de plaza de toros, een beetje buiten de stad, en ging pas om 4 u open...
Ik heb de tijd rondgekregen met in een café op de volgende hoek alle kranten te lezen, een paar pinten te drinken en mijn kleren wat te laten drogen. Toen het tijd was om in te checken was het weer aan het regenen (het had even opgehouden!) en daarom besloot ik me niet te wassen of douchen zodat er zeker geen andere kleren en een handdoek nat zou kunnen worden, die beslist niet zouden drogen tegen de volgende dag.
Dat belette me niet om 's avonds nog even tot in het centrum te gaan en wat te smullen, want cultuur was er niet te beleven. De gotische kerk ging op zaterdagnamiddag niet open, net zoals de kerk van Laredo (de dag voordien) die om een onverklaarbare reden dicht bleef. Cantabrië lokt de mensen duidelijk niet met toeristische attracties, want beiden zouden volgens de beschrijvingen in mijn gids uitzonderlijk mooi zijn.
Mijn schoenen heb ik niet droog gekregen tegen de volgende ochtend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten