zondag 20 juni 2010

Geluk(t)

Omdat ik in Deba was blijven slapen, had ik de keuze om via de route door het binnenland te gaan (waar de verdwenen albergue op lag) of via de GR 121 die de kustlijn volgde. Op beide wegen was het ongeveer evenveel klimmen en dalen, dus voor de moeilijkheidsgraad bleef het gelijk. Ik besloot via de zee te lopen, en dat bleek ook veel makkelijker om de aanduidingen te vinden dan de gele pijlen van de camino. De rode en witte strepen staan altijd zó dat je ze in beide richtingen kan volgen. In de gids stond dat ik niemand zou tegenkomen en buiten een paar vinnige Spanjaarden die trainden voor een stevige veldcross, liep ik inderdaad alleen. De weg ligt ver van bewoning en wegen, dus ik kon ook genieten van de stilte. Hoewel de dag grijs begonnen was, trok de hemel steeds meer open en werd ik getrakteerd op prachtige zeezichten. Ergens verborgen tussen de heuvels kwam ik in de 'tuin van Eden' terecht, gelegen aan een klein strandje waar één bewoond huis stond. Het stuk kust hier is bovendien vrij uniek in Europa, omdat er gegroefde rotsen horizontaal onder het wateroppervlak liggen, die zichtbaar worden bij eb.
Toen ik terug op de camino zat, was er een picknickplaats waar ik ruim de tijd heb genomen om over het azuurblauwe water te turen. Walter kwam pas om 13.30 u in Zumaia aan, dus ik hoefde me niet te haasten. Op het laatste stukje voor die stad liep de GR weer even anders dan de camino zodat ik opnieuw dichter tegen de kust liep en via de schitterend gelegen ermita wandelde.
En deze keer is het gelukt: Walter kwam stipt op tijd in het station aan. Bezoek mag dan wel het mooie weer meebrengen, de mooiste stukjes natuur blijken net voor hun aankomst te liggen. Ik had in Zumaia al even naar logement gevraagd in Zarrautz en op de OT zeiden ze dat er al veel volgeboekt was. Ik kreeg een boekje mee met adressen en telefoonnummers zodat ik zelf iets kon uitzoeken. Het geodkoopste pension zat al vol, dus belde ik naar Zarrautz Playa, het tweede goedkooptste, met een mooie foto in de folder. We hadden een kamer met zicht op zee voor 55 €, rustig gelegen buiten het centrum. Toen we wilden gaan eten, viel de regen weer met bakken uit de hemel... We hadden 'geluk' gehad!

1 opmerking:

  1. Bert en Walter,
    Ik hoop dat jullie mooi weer zullen hebben... dat kan niet anders nu je bijna in la DOUCE France bent.
    Bezoekers genieten ook dubbel en dik van de camino;samen op stap ... elke dag een stukje van de kaart dichter bij la casa, ta maison, n'est-ce-pas?

    BeantwoordenVerwijderen