vrijdag 18 juni 2010

Droog

Toen ik aan de tocht begon rond 8.30 u, leek het alsof de natuur uitgeput was, zoals een patiënt die veel bloed verloren heeft. Vizcaya likte zijn wonden. Het eerste stuk heb ik over de weg gelopen en dit is wat ik gezien heb: modderstromen over het asfalt, stroompjes waar tot aan de rand van de bedding vies bruin kolkend water door stroomde en aardverschuivingen, waarbij 1 keer de opgaande flank met boom en al naar beneden was gekomen tot in de helft van de weg en wat verder de afgaande bergflank verschillende meters het dal was ingeschoven met alle begroeiïng erbij.
Op 5 km van het einde had het nog geen druppel geregend. De lucht zat wel vol met hele fijne druppeltjes, als een soort watersluier. Het avontuur lonkte en ik de was de weg meer dan beu, dus vanaf Bolibar ben ik terug over de camino gelopen.
Net daarvoor heb ik van mijn hart een steen gemaakt en ben ik niet in het Cisterciënzerklooster blijven slapen. Het werd stilaan tijd wat op te schieten, dus ik ben doorgelopen tot Markina Ximein waar de herberg ook in een klooster zit. Toen de hospitalero de deuren sloot, waren we maar met 6. Ik heb de hele avond met die man zitten praten. Hij is de vice-president van de 'Amigos de Santiago', is afkomstig uit Bilbao, heeft bijna alle camino's al gelopen en werkt in het seizoen als vrijwilliger in een albergue. Hij kon veel vertellen over het leven op de weg, over de grootste pelgrimbibliotheek in Spanje en de filosofie van de organisatie. Ik had hem tegen een pelgrim horen zeggen dat de herberg in G(u)ernika 13 € kost. Toen ik mijn factuur liet zien en het verhaal van gisteren vertelde, plakte hij er meteen het woord 'una vergüenza' op. Die herberg hadden zij nog uitgebaat, maar toen de gemeente facturen bleef sturen die ze niet meer konden betalen, hebben ze het uit handen moeten geven. Ondertussen was het al 2 keer van uitbater veranderd en nu waren het gewetenloze geldwolven. Hij was ook goed bevriend met de erg lieve hospitalera van Lezama en hen beiden zijn voor mij de voorbeeldmoeder en -vader voor pelgrims (dat is voor iedereen anders). Hij kloeg wel over de vrijwillige bijdrage die zelden correct betaald wordt. Met 3 € pp zouden ze al uit de kosten komen, maar vooral in de zomer tellen ze veel 'nikkel' van de jongeren die geen geld hebben... Wat een verschil in mentaliteit, niet?

1 opmerking:

  1. Zijn

    'Wat moet ik doen om heiligheid te verwerven ?' vroeg een reiziger.
    'Volg je hart', zei de Meester.
    Dat scheen de reiziger te bevallen.
    Voor hij vertrok echter, zei de Meester tot hem op fluistertoon : 'Om je hart te volgen zul je een sterk gestel nodig hebben.'

    BeantwoordenVerwijderen