donderdag 20 mei 2010

'Quality time'

De term van de titel hoort niet echt thuis in mijn levensstijl. Omdat Walter echter 4 dagen later aankwam dan voorzien, wilde ik de tijd samen optimaal gebruiken en daar pasten dus geen praktische zaken in. Die had ik allemaal kort na de middag gedaan: alles versassen naar het andere hotelletje, de was, zien waar het station van Santiago was, kijken of er een fiets te huren was (dat bleek een Belgisch-Nederlandse organisatie te zijn, maar de winkel was potdicht) en de blog aanvullen.
De tijd die me restte in de namiddag heb ik gebruikt om het moderne Santiago te verkennen. Ik had me goed laten infromeren op de toeristische dienst over de gebouwen én de adressen, dus ik had al een parcours uitgestippeld. Santiago is veel kleiner dan je zou denken. Ik had ook geïnformeerd naar bussen, maar zelfs te voet was ik nog te snel klaar! Vooral te onthouden waren de nieuwe bib met de heraangelegde Avenida daarnaast, het gebouw van de communicatiewetenschappen dat een architectuurprijs in de wacht had gesleept, de faculteit voor muziek die ik later terugvond in een boek over vernieuwende archtectuur in Spanje, en het gebouw voor de nieuwe technologieën.
Een paar minuten na 8 is Walter dan toch aangekomen en 's avonds zijn we nog gaan eten met een aantal pelgrims (de Belgen Johan en Christa, de Italiaanse Maria en de Franse Pepita en Pepito) om definitief afscheid te nemen van de Via de la Plata.
De vrije zondag hebben we het museum voor actuele kunst bezocht, nog een aantal andere moderne gebouwen in de zuidrand en als afsluiter een geleid bezoek per bus aan het prestigieuze en ietwat megalomane project van de Cidade da Cultura dat nog maar half af is.
Omdat we goed geluncht hadden in het beste visrtestaurant van de stad, konden we 's avonds gewoon op de kamer blijven om de overschot van boterhammetjes uit België op te eten. De heerlijke pralines die Walter gekocht had in de nieuwe winkel op de Meir (ik had er voor mezelf een klein flesje whisky bij gekocht) genoot ik als dessertje in bed bij wat kruiswoordraadsels uit de kranten en de knack die hij had meegebracht. Het leek een echte zondagavond in de Offerandestraat...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten