vrijdag 28 mei 2010

27 mei

De titel dient alleen om een idee te hebben van 'tijd'. Ik was aan de laatste etappe toe van de camino primitivo. Door de cesuur de dag voordien te verleggen, was ook deze etappe weer een bijzonder pittige en vrij lange. Het klimmen en dalen van de weg werd tot de laatste snik volgehouden.
Toen ik langs de rivier Nalón aan het wandelen was, kwam ik voorbij een geel geschilderd huis waar een koppel buiten aan de tafel groenten aan het schoonmaken was. Ze vroegen of ik wel wist welke kant ik opging. Naar huis, zei ik. En waar is thuis voor jou, vroegen ze. België, antwoordde ik. Ze sprongen meteen recht en kwamen aan het hek staan. Ze waren in 65 geëmigreerd naar België en hadden 40 jaar in Anderlecht gewoond. Ze hielden veel mooie herinnneringen over aan ons land. Meneer had er aan de band gewerkt en vertelde als anecdote dat, als hij moest plassen, een Vlaming daar nooit een probleem van maakte. Een Waal deed daar moeilijk over. Ze volgden de politiek van België nog een beetje en wisten dat de regering gevallen was. Nu woonden ze in Oviedo en hadden dat optrekje als weekend- en vakantiehuis. Niet slecht met zicht op de vallei en de omringende bergen. Ik voel de roep al om een tijdje als gastarbeider te gaan werken...
Ik had me ook een beetje misrekend voor het eten die dag: op 10 km voor Oviedo was er nog een albergue en ik ging ervan uit dat daar dan ook wel een restaurantje zou zijn. Ik heb moeten leven op wat bittere chocolade en nootjes met rozijnen die ik bij me had.
Een paar km voor aankomst is het zó beginnen regenen dat ik er nat van werd. In de verte hingen de wolken lager dan de vorige dagen, zodat het zicht niet meer tot een verre einder reikte. Ik kon me stilaan voorstellen wat anderen hadden moeten missen, soms voor de helft van de primitivo! Voor mij is het een prachtig stuk groen Spanje geweest dat ik niet kende.
Ik heb er nu al 3 camino's opzitten: vía de la plata, camino sanabrés en camino primitivo. Het laatste stuk door Spanje loop ik over de 'norte', tot aan de Spaans/Franse grens.
Zou het daar ook weer regenen als ik aankom?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten