maandag 24 mei 2010

Doorbijten

Volgens de Belg was de weg voor vandaag heel goed aangegeven met een rood bordje. Na 10 minuten zat ik al verkeerd en liep tot aan een spitsing waar de richting van Castro opstond: daar waren we de dag voordien langsgegaan! Ik moest dus met hangende pootjes en een bezwaard gemoed terug tot aan een splitsing en dan de andere kant op. Vanaf toen is het perfect gegaan: de afdaling naar het stuwmeer, over de dam en dan aan de overkant, 7 km steil bergop, van 165 m naar 992 m! Alleen de zon zat niet echt goed op het water van de embalse. Niemand ziet dat goed, want op de afdamming kwam ik de eerste pelgrims in de andere richting al tegen. Alleen Walter heeft dat met duizenden flikkeringen gezien vanuit de bus gisteren.
De klim was moordend en tegen 1 u was ik in Berducedo, een boeregat met 2 bars, een albergue en een verouderde bevolking want ook hier trekt de jeugd weg. Verveling troef dus. Ik besloot de volgende etappe eraan te breien, ook omdat het weerbericht er voor de volgende dagen niet goed uitzag en voorlopig scheen de zon nog. Op het terras van één van die bars, bij liters water en wat brood met beleg (eigen pick-nick), begonnen de eerste wolken al binnen te drijven.
Om 14.00 u vertrok ik opnieuw en ik heb bijna de hele weg moeiteloos gevonden. Mensen hielpen me waar het kon, behalve dus in Montefugado dat een dorp is waar haast niemand meer woont en de meeste huizen vervallen zijn tot ruïnes. Er zat weer een klim bij naar het hoogste punt op de 'Primitivo', de Puerto de Palo op 1130 m. Toen grommelde het al zwaar boven me: de hele hemel was dichtgetrokken en het onweer hing klaar. Ik liep tegen de tijd, maar eens over de top scheen de zon in de andere vallei! De afdaling was een mooie beloning. De boer die net boven op de berg zijn koeien kwam hoeden, had me goed op weg gezet en vanaf halverwege liep de camino via een schilderachtig riviertje tot in Palo de Allende waar ik nu in een Hostal zit met zicht op dat beekje onder mijn raam.
De moraal is weer optimaal, Walter is wonder boven wonder in Brussel geraakt (al was dat weer met de nodige problemen) en ik schiet nu vlugger op dan verwacht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten