zondag 2 mei 2010

Cisterciënzers

Voor mijn thesis heb ik een stuk van een boek vertaald over de architectuur van Senanque met een inleiding over de regel van Benedictus. De Cisterciënzers wilden zich afscheuren van de Benedictijnen omdat er steeds meer luxe en weelde tentoon gespreid werd. Hun basisfilosofie is 'Ora et labora' en alle versiering was verboden. Wat overbleef is een zuivere lijnvoering.
De tocht vanuit Zamora kon je na 32 km afronden met een overnachting, maar ik wilde graag doorlopen tot in Granja de Moruela, omdat daar nog een ruine is van een cisterciënzerklooster. Ik had de 38 km tegen 16.00 u achter de rug en aan de toog in de bar bij de albergue vroeg naar wat info over de site. De waardin vertelde dat vlak naast de albergue een infocentrum was en dat ik nadien gerust haar fiets mocht hebben om ernaar toe te rijden. Toen ik tegen 17.00 u aan de ruines was, ging er net een gratis tour beginnen. David heeft voor mij alleen de hele rondleiding van 1 u gedaan. Op het einde kon ik haast niet meer op mijn benen blijven staan!
Terug in de albergue bleken we maar met 3 te zijn en de waardin was een goede kokkin: er was eerst een dikke linzensoep met chorizo, dan een grote schotel kip met champignons en frietjes en dan nog een goed glas Toro erbij voor ... 9,80 €.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten