donderdag 6 mei 2010

Kaartneukers

Mat(thia)s, een Zweed, vertelde me voor een paar dagen dat hij ergens zijn camino-kaart was kwijtgespeeld en dat hij aanvankelijk in paniek was. Hij was bang dat hij hopeloos verkeerd zou lopen en de weg niet meer zou vinden. Na een paar dagen stappen zonder de kaart bleek het een verademing te zijn: hij volgde nu gewoon de gele pijlen en hoefde verder nooit meer uit te zoeken waar hij precies zat. In de meeste gidsen worden erg gedetailleerde kaarten weergegeven met de camino in het rood en elke weg, rivier, brug, enz. die je kruist staat erop en na hoeveel meter dat is (vooral de Duitse gidsen zijn daar heel straf in en dat zal wel met de 'Gründlichkeit' te maken hebben). Sommige pelgrims zitten dan ook alleen op hun kaarten of in hun boekjes te turen. In mijn boekje van 2003 staan vage grijze kaartjes en de route is aangegeven met een paar dikke zwarte stippen. De verbindingslijnen mag je zelf invullen...
Gisteren had een Spaanse bejaarde pelgrim aan Maria ten stelligste afgeraden om de weg door de bergen te nemen en ze was die raad blindelings gevolgd. Het alternatief ging gewoon over het asfalt en de dag was al begonnen met ongeveer 8 km over de weg. Doodjammer en ik versta vooral niet dat Mat Maria achterna is gelopen en zo een van de mooiste stukken tot nu toe gemist heeft. Als je de pijlen volgde in Requejo aan de bar op het hoekje, liep je door het dorp heen en dan recht de natuur in. De tocht deed me erg aan Corsica denken. Ik heb nu ook 2 levende slangen gezien: 1 schoot weg in haar hol naast de weg en de andere vluchtte achter het muurtje van een brug. Ik heb niet gegild. En dan is er nog een vrij groot dier gevlucht toen ik in aantocht was en daar kan ik niet van denken wat het was. Het is hier een streek met veel wolven, maar die leven 's nachts. Een hert zou springen en dit 'liep' weg.
De temperatuursverschillen zijn nu wel erg groot: je begint te lopen in de vrieskou (ik heb een foto van stromend water dat de berg afkomt en dat aan de wortels van de bomen bevroren is!) en tegen de middag kan je het thermisch ondergoed al uit doen en evt ook jas of fleece.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten