donderdag 29 april 2010

Zamora

Ik heb nog eens een dag pauze en daar ben ik erg blij mee. Zamora is een prachtige stad. Ik was er al eens geweest met Walter en toen hadden we in een hotel gelogeerd waar nog een oude mikve in is (een joods bad). Nu zit ik in een eenvoudig hostal waar ik 2 nachten kan blijven (mag niet in een albergue!).
De stad is bekend voor zijn Romaanse kerken. De meeste heb ik al bezocht en het zijn vaak juweeltjes. Sommige hebben nog albasten ramen en dat geeft een mooi getemperd licht in de kerk. De kapitelen zijn gesculpteerd met bijbelse taferelen en de beelden die er staan en hangen zijn van een ontroerende eenvoud. Zo is de kathedraal op zich voor mij zeker niet de mooiste kerk, buiten de heel bijzondere geschubde toren en het gotische koorgestoelte van een Brusselaar, maar de langgerekte Christus zonder armen die in het museum hing, behoort tot de top.
De stad heeft ook heel wat huizen in Jugendstil, wat betekent dat er zijn meerdere bloeiperiodes geweest zijn. In het oude gedeelde van de stad heb ik alleen bejaarde mensen en toeristen zien lopen. Waar de jongeren op hun plattelandsvlucht naartoe gegaan zijn, is me hier dus niet zo duidelijk.
Ook op culinair vlak is het een paradijs. Er loopt op dit ogenblik een soort 'tapaswedstrijd' waarbij je kan kiezen voor de beste tapa van de stad. Zo heb ik net een paar hapjes gegeten van bacalao en gerookte zalm met verse kaas waar rozijnen en nootjes tussen zaten en bovenop lag een beetje sinaasappelgelei. De wijn die ik erbij dronk was halfzoet, een mengeling van de Verdejo druif (die veel gebruikt wordt in de Rueda, hier niet zo ver vandaan) en de Moscatel druif. Ik zou het hier best wat langer kunnen uithouden.

2 opmerkingen:

  1. Bert,

    Als Rein nu geen lintje had gekregen van de koningin, hadden we nu bij zou gezeten. Ik geniet na van Rome en van jouw verhalen van Spanje en je camina. Wat heeft dat zuiden toch een aantrekkingskracht. Natuur , zon, kruiden .... tenperament...

    gr
    Zitt

    BeantwoordenVerwijderen