zondag 25 april 2010

Castilla y León

De dag na Rambo Day heb ik Extremadura verlaten. Dat was in mineur via 10 km langs de N 630. Het laatste dorp, Baños de Montemayor, is een kuuroord zoals Spa, waar veel ouderen komen baden. Ik heb er nog alle moeite van de wereld gedaan om een pc te vinden: de bib ging pas open om 17.00 u, in het centro cultural was geen internet en de pc's van het jongerencentrum waren alleen toegankelijk voor de leden. Het dorp op zich is wel heel charmant en het loont belsist er even door te lopen.
De plekken waar ik nadien sliep waren oersaai. Het landschap is prachtig met de besneeuwde bergtoppen op de achtergrond, maar in de dorpen is niks te beleven. In Calzada de Béjar vernam ik van de waard van de albergue dat er 90 mensen ingeschreven zijn, waarvan er slechts een 40-tal effectief daar wonen. De huizen staan er op invallen en toen ik er doorwandelde rook ik een doordringende vochtgeur. Er wordt veel hout in de huizenbouw gebruikt en het had natuurlijk veel geregend de afgelopen dagen.
Gisteren verjaarde James en hebben we buiten op het terras een biertje samen gedronken. Daarna heb ik nog een fijne babbel gehad met een Italiaans koppel dat niet in de albergue verbleef, maar in een casa rural. Ze deden erg lyrisch over wandelen in de Dolomieten, die nu tot werelderfgoed verklaard werden door de Unesco. Misschien een idee voor een volgende stapvakantie?
Vandaag ben ik fout gelopen, hoewel ik altijd de gele pijlen heb gezien van de camino. Op een bepaald ogenblik kon je rechtdoor via een fietsroute of naar links. Ik heb de fietsroute gevolgd en heb daarmee een verkorte versie gedaan van mijn dagtocht tot een eindpunt verder dan ik gepland had. Morille ligt op amper 18 km van Salamanca en dat zie je meteen: hier wonen mensen met geld, de huizen zijn goed verzorgd en in de bar krijg je alle lekkere tapas waar je van kan dromen. De albergue is echter piepklein (er zijn slechts 6 bedden) en ik heb geluk gehad. Bovendien is de waardin van het cafe ook bediende van het stadhuis en zo ben ik in de bib geraakt om mijn blog wat bij te werken.

1 opmerking:

  1. Bert,

    een geluk bij een ongeluk (vergissing) ??

    Fijn om te horen dat je zo geniet. Dat doe ik ook op afstand.

    gr

    Zitt

    BeantwoordenVerwijderen