zondag 18 april 2010

beestjes

Ik ben een extra dag in Cáceres omdat de weersvoorspelling erg slecht is en ik een dagmars gewonnen heb. De Engelsen slapen weer in het zelfde hotel als ik en hebben evenveel moeite gehad om een oog dicht te doen. Spanjaarden zijn sowieso al heel rumoerig en in het weekend draaien ze de volumeknop op maximum. We zaten dus vroeg te ontbijten en in de stad is nog niks open.
Onderweg had ik al regelmatig een vogel met opvallende blauwe veren gezien. In het Casa rural lagen een paar folders over de streek en in 1 ervan stond dat de junta de Extremadura een boekje had uitgegeven met alle vogels van de streek. Ik was dat gisteren bij aankomst in Cáceres meteen gaan halen en hij staat erin! Het is de 'rabilargo', de 'langstaart'. Het is de meest representatieve vogel van de dehesa. Je kan de vogel maar op 2 plaatsen in de wereld zien en dat is China, Mongolië en Japan in het oosten en hier in Spanje.
De laatste dagen zie ik ook veel naaktslakken. Dat komt door het natte weer van de afgelopen week. Daardoor is er ook zo'n uitzonderlijk kleurrijke explosie van alle veldbloemen. Dat is zelfs voor Extremadurezen ongewoon, vertelden ze me. Nochtans is daar niet iedereen blij mee: de truffelman zei dat zijn oogst veel kleiner was dan normaal door de strenge winter en de vele regen die er de laatste weken gevallen is.
Op de weg hadden we een paar keer een dode slang zien liggen. In die toestand vind ik dat geen probleem, maar ik hou mijn hart al vast voor de zomer als die dieren levend voor je voeten kruipen.
Dit is de regio van de duizenden ooievaars. Je ziet ze overal: op de daken, de klokketorens, de electriciteitspilonen, enz. Ze maken dat typische klepperende geluid. Vaak zien ze er vuil uit en is het witte verenkleed grauw. In plastic versie in de tuin met een baby in de bek zien ze er stukken beter uit! Er zouden hier ook zwarte ooievaars zijn. Die zijn 'wild' en dus veel moeilijker te spotten.
Ook heel wat roofvogels cirkelen boven de velden op zoek naar een prooi. Ik denk dat het meestal buizerds zijn, maar ik ken er niet genoeg van. De arend is in vele varianten aanwezig in Extremadura. Ik hoop er nog te zien op mijn tocht.
Tenslotte hoor je ook vaak een koekoek. Volgens het boekje gaat het om de 'grote gevlekte koekoek' (great spotted cuckoo). Ik heb hem nog niet kunnen zien...

2 opmerkingen:

  1. Dag Bert,

    Ondertussen ben je al enkele dagen zonder Walter op stap en hopelijk is Walter ondertussen terug in Antwerpen opgedoken.

    Je geniet blijkbaar niet alleen van de mooie uitzichten tijdens je tocht maar je kennis van al wat vliegt (vogels) ben je ook aan het verfijnen. Spijtig dat je niet een paar witte truffels op de kop kon tikken want daarvoor zou je wel heel wat gegadigden vinden.

    Hier is het weer wel beter mee dan in Spanje, regen valt hier voorlopig nog niet te bespeuren en de temperaturen zijn best aangenaam.

    Nog veel stapplezier.

    Hilde en Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Bert

    Wij proberen te volgen maar zijn nog niet zo'n geoefende stappers. Maar wij beginnen ons al op te warmen voor volgend jaar.
    Ondertussen halen wij onze goede herinneringen aan Sevilla op en hebben toch ook een warm hart voor Merida (vnl het romeinse gedeelte).
    En morgen gaan wij weer aan de slag... de paasvakantie loopt op zijn einde.

    Beste groeten
    Joos en Frieda

    BeantwoordenVerwijderen