woensdag 28 april 2010

Slavernij

Natuurlijk is een maandag niet de ideale dag om een stad te bezoeken want de meeste musea zijn dan dicht. Bovendien was ik al twee keer in Salamanca geweest, dus het hoefde ook niet echt een uitgebreid bezoek te worden. Ik heb een korte wandeling door de stad gemaakt, ben door de studentenwijk gelopen en het Instituto Cervantes binnengestapt om de nieuwe schoolboeken te bekijken. Daar kon ik echter niet aan en de twee Vlaamse dames die net een cursus Spaans waren gestart, hadden hun boeken nog niet bij. Ik zoek het nog wel verder uit.
Na een bezoek aan de kathedraal, waar ik uitzonderlijk ook mijn stempel ben gaan halen, was er nog tijd om het Dominikanerklooster erbij te nemen. Het is een groot en sober gebouw met een tentoonstelling over de vroegere kolonies. Bartolomé de las Casas was een Dominikaan en hij heeft ervoor gezorgd dat de 'Indianen' het zware werk niet meer hoefden te doen. Hij heeft daar ook een brief voor geschreven naar de paus. Heel de kloosteromgang staat vol met gevleugelde woorden over mensenrechten. Wat er echter niet bij verteld wordt is dat men daarna begonnen is met de invoer van Afrikaanse slaven. De kolonisten gingen het zware werk natuurlijk niet zelf doen! Veel Afrikaanse stamhoofden zagen wel wat in die lucratieve handel en hebben hun eigen mensen schaamteloos verkocht om zo zichzelf te verrijken. De wereld zit raar in elkaar.
's Avonds ben ik met Eugen voor de laatste keer gaan eten. En als ze cuajada hebben als dessert kan een dag helemaal niet meer stuk.

1 opmerking:

  1. B ert,

    Heb je het kikkkertje gezocht bij de toegangspoort van de universiteit? brengt geluk.

    gr
    Zitt

    BeantwoordenVerwijderen