dinsdag 3 augustus 2010

Fietspoging

Orléans heeft hetzelfde fietssysteem als Parijs en nog een aantal andere Franse steden, dus wilden we wel een tourtje maken in de namiddag dat iets verder kon gaan dan loopafstand. De taken werden verdeeld: Bea en ik gingen weer wassen en de blog bijschrijven en Dirk en Maryse gingen de fietsen voor ons in orde brengen.
De tijd vloog snel voorbij en de afspraak was om 14.00 u aan het hotel. Mijn collega's hadden slecht nieuws: het systeem werkte niet. Op verschillende pleintjes kon je inloggen, maar alle apparaten waren stuk. Er bleef nog een mogelijkheid om een fiets voor 1 dag te huren in een winkeltje vlak naast het station. Dat was echter nog een eindje lopen en als we dan de volle pot moesten betalen om amper 3 u op dat vehikel te zitten, vonden we het te duur.
Te voet dus! Eerst zijn we voor een laatste keer tot aan de Loire gelopen, hebben de oudste brug overgestoken om er aan de waterkant op een rustig plekje te picnicken met zicht op de stad. Daarna zijn we via de andere brug de stad weer ingetrokken voor een kort bezoekje aan de kathedraal na wat slenteren door pittoreske straatjes en pleintjes van de oude stad.
Wat het meeste opvalt aan de gotische kathedraal zijn de twee torens die geen spits hebben. Ze eindigen in een kantwerk van steen met beelden erop. Ook de loggia in de gevel is als een fijn filigraan. Binnen is het een overweldigende hoge, lichte ruimte met enkele mooie glasramen.
De dorstigen moesten weer gelaafd worden en tegen 17.30 u mocht ik mijn schoenen gaan ophalen (het was 's morgens toch gelukt!).
Orléans hebben we niet voldoende gezien. Dat gaat allemaal in een project met de kastelen van de Loire (waarvan ik er geen enkel bezocht heb op deze reis) per fiets. En dan breng ik die van mezelf wel mee...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten