maandag 16 augustus 2010

Sint-Jacob weg

De hele voormiddag is weer aan admisnistratie voorbij gegaan. Er was blijkbaar maar 1 wasserij in Saint-Quentin en die lag niet bij het enige cybercafé, dus ik was aan handen en voeten gebonden om te wachten tot de assitent van de 'laverie' alles supersonisch proper en droog had gekregen. Daarna heb ik tot sluitingstijd op de middag aan de blog gewerkt. De Marokkaan rekende verkeerd af en eigenlijk moest ik nog een stuk schrijven. Ik ben na een simpele lunch op een bankje in de winkelstraat naar de bib achter de hoek van het hotel gegaan om de blog af te maken.
Dan was het eindelijk tijd om de stad te ontdekken: eerst naar de gotische kathedraal, die wat scheef getrokken is waardoor de muren naar buiten overhellen en er op bepaalde plaatsen zelfs een soort grote trekhaken aan de pijlers bevestigd zijn. Er zijn ook twee dwarsbeuken. Aan één van de zijmuren hingen een tiental beelden van heiligen, mannen en vrouwen door elkaar, maar er ontbrak er één: Sint-Jacob was weg!
De stad heeft ook veel art deco gebouwen en in de OT hadden ze een folder meegegeven om zelf een tour door de stad te doen, die langs de meeste ervan liep. Vooral de muziekschool was opvallend en deed me aan Gaudi denken. Interieurs zijn alleen te bezoeken tijdens 'open monumenten dagen'. Niet alle gebouwen lonen de moeite: een oud grootwarenhuis stond jammerlijk te verkommeren...
Aan de brug over de Somme staan op de 4 hoeken verschillende rivieren allegorisch voorgesteld als man of vrouw. Ook de Schelde staat erbij. Ik had de bron er wel van willen bezoeken, als die wat dichter bij de stad had gelegen. In de auo was het 20 minuten rijden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten