dinsdag 3 augustus 2010

3 ipv 4

Ik kon niet vroeger dan 8 u ontbijten op een zondag (koningsuur?). Meteen na het verse fruitsap, de cereals en een croissant ging ik op pad. De eerste 10 km heb ik over de weg moeten lopen, omdat ik nergens aanduidingen vond en niemand begreep wat ik zocht. Weer jammer, want net daar was de route over zandpaden en een zondagswandelaar komt daar blijkbaar niet.
Vanaf Saclas ging het als een fluitje van een cent, over asfalt. De oude Romeise weg was al erg gemoderniseerd zodat er gemotoriseerd vervoer over kon.
Ik heb waarschijnlijk een paar kilometer afgesneden, want ik was al om 13.00 u in Etampes, tijd voor een lunch. Op het pleintje bij de kerk was dat een voltreffer. Ik had geen tijd om alles te bezoeken, omdat ik aan de boer beloofd had tegen 16.00 u bij hem te zijn. Ik moest nog 5 km lopen en dat lukte makkelijk.
Volgens mijn gids stopte de etappe in Etampes, maar omdat het hotel van de volgende etappe in Arpajon gesloten was, moest ik alles reorganiseren en ben ik iets verder dan Etampes gelopen, tot in Brières, waar een boer af en toe een pelgrim ontvangt. In zijn livre d'or kon ik zien dat er in 2010 slechts een vijftiental pelgrims langsgekomen waren. Hij had zelf al 2 keer een camino gelopen en wil dus wel eens iemand uit de nood helpen. Gelukkig hoorde ik daarbij.
Het was een grote herenhoeve, waarvan ik bijna een hele vleugel kreeg, met bar, salon, eetkamer, slaapzolder en badkamer. De boer vertelde dat hij 120 ha heeft, wat minder is dan het gemiddelde in de streek (150 ha), waarop hij graan, maïs en suikerbieten teelde. Hij stockeert alles zelf en kloeg over de speculatie op de graanmarkt. Hij had ondertussen al een paar duizend euro verloren dit seizoen.
Ik mocht mee aanzitten aan tafel voor een avondeten van ham, kaas, komkommersla, pasta en yoghourt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten