dinsdag 3 augustus 2010

C

Tijd om afscheid te nemen. We waren vroeg opgestaan - de tocht van die dag was 35 km - dus we zaten bij de eersten aan de ontbijttafel. Zij hadden nadien nog rustig de tijd om te pakken en naar het station op het einde van de straat te gaan, waar beide treinen rond 8 u vertrokken.
Na 12 dagen met Bea en een paar dagen met de collega's moest ik weer alleen verder. Net buiten het dorp ligt een grote suikerfabriek en net daarachter moest ik de sporen weer over en zo de velden in. De hele dag heb ik over bijna alle 'C'-wegen tussen 1 en 10 gelopen. Midden in het landschap stond nog een overblijfsel van de grootse Franse plannen uit de jaren 30: een luchttrein. Halverwege houdt de betonnen constructie plots op. Het is nooit afgemaakt en er heeft nooit een trein over gereden.
Hoewel het traject meestal over asfalt was, viel me de inmense stilte op. Er was nergens boerenbedrijvigheid: 90 % van het graan was gemaaid, het 'luieboerenkoren' (maïs) schoot nog verder de hoogte in en de suikerbieten (in de nabijheid van een fabriek bracht dat goed op) konden nog even wachten. Alleen de agressie van de waak(?)honden in de gehuchtjes deden me telkens weer opschrikken. Ik zal daar nooit aan wennen.
In Angerville is een gîte waar ik had kunnen slapen. Ik had een paar dagen voordien gebeld met de 'mairie' en de vrouw aan de telefoon zei me dat dat op zaterdag niet mogelijk was. Als ik er vrijdagavond voor 17.00 u kon zijn, zouden ze me er meteen naartoe brengen. Moest ik dan 60 km op 1 dag stappen? Dat liet me geen andere keuze dan in de 'etappe des rois' te gaan slapen: koningen kropen duidelijk niet in een of andere groezelige 'albergue'! De eigenaar heeft gelukkig een pelgrimsgeste gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten