donderdag 12 augustus 2010

Multi-culti

Er was tijd genoeg om voor het vertrek de was nog te doen, een paar huizen voorbij het hotelletje in dezelfde straat. De zon was weer van de partij, dus trok ik nadien naar de dichtst bijzijnde fietsparking (bij het restaurantje van gisteren) waar tot mijn grote verbazing geen enkele tweewieler meer stond. De Fransen maken er goed gebruik van!! Bij de volgende parking stond nog 1 fiets, die echter 1 pedaal miste. Drie keer is scheepsrecht, dus eindelijk lukte het me een fiets te nemen, al moest ik eerst een dode duif uit het boodschappenpmandje kieperen. Iedereen zal wel raar omgekeken hebben naar een pelgrim met rugzak op een fiets. Vlak bij de Tour de Saint-Jacques is een parking en daar vertrok ik naar het noorden.
Goed dat ik 1 tour uit het boekje overgehouden had die in de richting van Saint-Denis ging en haast de weg van de camino volgde. De noordelijke wijken van de stad doen me erg aan thuis denken door de mix van culturen, huidskleur en kleding. Het straalt er duidelijk minder grandeur uit dan in de binnenstad. Met wat kleine omwegen was er toch nog iets te zien!
Eens de Porte de Saint-Denis voorbij, beginnen de 'faubourgs', waar de hele wereld lijkt samen te wonen. Troosteloze, vuile straten, met kleine groezelige winkeltjes en druk verkeer.
Een lichtpunt op het pad was het bezoek aan de kathedraal van Saint-Denis, waar alle Franse koningen begraven liggen. Het is een schitterende gotische kerk, vol wit marmer voor de gekroonde hoofden die er als goden uitzien. Zelf was ik het meest geboeid door de minuscule beeldhouwwerkjes in de kapitelen van de gigantische krypte.
De situatie op de weg werd nog erger: men is de tramlijn aan het doortrekken en dus was het een open bouwwerf tot vlak voor Sarcelles, een voorstad dichtbij de luchthaven, waar een paar goedkope ketenhotels staan. Ik had het Etap uitgekozen om de 3 vrouwelijke collega-gidsen van AA te ontvangen: Petra, Lieve en Anne-Marie. Ik bespaarde hen 14 km akelige camino om uit de grootstad te geraken, zodat de twee volgende etappes door het groen waren.
In het hotel was er geen restaurant en daarbuiten was het 3 kwartier stappen om iets te vinden, dus we hebben onze inkopen achter de hoek in de supermarkt gedaan. Bij de maaltijden uit de microgolf en een flesje wijn, hebben we gezellig bijgepraat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten