woensdag 4 augustus 2010

Schelpjes

Waarom moest ik zo nodig nog naar Parijs, een stad waar ik al tientallen keren geweest ben en bijna alles gezien heb, wandeltours gedaan heb die steeds vertrekken aan 'metro x of y', concerten heb bijgewoond, met de fiets heb gereden en vrienden bezocht? Omdat ik in Bordeaux een gidsboekje had gevonden met 4 tours rond het thema van Saint-Jacques.
Na een luie start nam ik de metro naar het centrum om aan de eerste tour te beginnen. De dag was grijs en men voorspelde regen, dus ik besloot alles te voet te doen, ook omdat de afstanden klein waren en er regelmatig een kerk bij was waar de bezienswaardigheden zich binnen bevonden. Het werd een zoektocht naar schelpjes en beeldjes op gevels, in ballustrades, op hoeken van straten, in glasramen en op koorgestoelten, in kapitelen of in tympanen.
Na de eerste tour stabiliseerde het weer een beetje en dus besloot ik de volgende met de fiets te doen. Wat niet lukte in Orléans, ging in de Franse hoofdstad vanzelf: binnen een paar minuten stond ik met een fiets in de hand, die je niets kost als je hem binnen het half uur weer ergens op een parkingpunt inklikt. Het bracht me verder over het Ile Saint-Louis, langs de kathedraal, waar ik een stimpel kon gaan halen, maar waar de file wachtenden ontmoedigend lang was, via het Hôtel de Cluny tot aan de Sint-Jacobskerk. Daar stond niemand aan te schuiven voor een 'petit tampon'. Het is opvallend hoe het toerisme zich concentreert binnen een erg beperkte straal rond de grote bezienswaardigheden. Daarbuiten is het rustig en stil, zit je op café met de echte Parijzenaar, vind je geen souvernirswinkeltjes en eet je lekker voor minder geld.
Toch moest een terrasje ook even kunnen en ik vind het heerlijk om naar mensen te kijken!
Tegen de avond sloeg het weer om en begon het te regenen. Ik ben met de metro terug naar het hotel gegaan om daar in de buurt in het lokale 'restaurant d'Armagnac' te dineren en op tijd te gaan slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten